wyjścia i wycieczki

Sztandar Szkoły „u mistrza Paderewskiego” w Ciężkowicach szlakiem pamięci 2 Korpusu Polskiego gen. Władysława Andersa

SZTANDAR SZKOŁY „U MISTRZA PADEREWSKIEGO” W CIĘŻKOWICACH SZLAKIEM PAMIĘCI 2 KORPUSU POLSKIEGO GEN. WŁADYSŁAWA ANDERSA

BOLONIA – ANCONA – IMOLA – LORETO – MONTE CASSINO – RZYM / WATYKAN – ASYŻ

Na początku warto wspomnieć, że moja współpraca z Instytutem Pamięci Narodowej trwa nieprzerwanie od ponad 15-tu lat. Dzięki wielu przedsięwzięciom IPN, które podjąłem, realizowałem i realizuję dla uczniów i nauczycieli z terenu Powiatu Tarnowskiego i Tarnowa udaje się przekazywać w sposób nowoczesny wiedzę o wydarzeniach z historii Polski XX wieku. Ponadto dzięki tej współpracy budujemy razem trwały fundament pamięci i szacunku dla tego co przeszłe, dla heroicznych czynów tych którzy nas poprzedzili w sztafecie pokoleń a żyli w czasach walki o wolną, niepodległa i suwerenną Najjaśniejszą Rzecząpospolitą.  To różnorodne działania: rajdy historyczne z rekonstrukcją historyczną w tle (podobnie jak na 100. lecie odzyskania niepodległości przez Polskę mogliśmy zobaczyć inscenizację odbicia posterunku niemieckiego przez partyzantów na ciężkowickim rynku), gry historyczne – te planszowe i terenowe; to wielość wystaw w szkole i na terenie ziemi tarnowskiej, to ciekawe spotkania z pracownikami IPN oraz ze świadkami historii; organizacja wykładów i warsztatów; to wyjazdy do miejsc pamięci jak np. były niemiecki – nazistowski obóz koncentracyjny Ravensbrück.

W 80. rocznicę bitwy dziesięciu narodów – udziału polskich żołnierzy w zwycięstwie w bitwie o Monte Cassino otrzymałem zaproszenie od IPN Oddział Kraków do wzięcia udziału w wyprawie pamięci do Włoch szlakiem walk 2 Korpusu Polskiego w dniach 14. 05. 2024 r. do 20. 05. 2024 r.

Dziękuję za zaproszenie mojej osoby oraz dwóch uczennic z naszej szkoły „u mistrza Paderewskiego” w Ciężkowicach. Naszą patriotyczno-historyczną podróż realizowaliśmy wraz z SZTANDAREM SZKOŁY. To wielkie wydarzenie móc zobaczyć powiewający sztandar naszej szkoły „u mistrza Paderewskiego” na cmentarzach wojennych w Bolonii, Loreto i na Monte Cassino. Dodam również, że podczas tego wyjazdu mieliśmy okazję wysłuchać około 15 wykładów pracowników IPN, które z pewnością naszą wiedzę wzbogaciły na temat historii 2 Korpusu Polskiego, historii Włoch jak również geopolityki współczesnej i tej z okresu II wojny światowej.

Pierwszy dzień spędziliśmy w autokarze by dotrzeć na nocleg nad Laguną Wenecką. Drugi dzień rozpoczęliśmy od wyjazdu do Bolonii ostatniego miejsca walk 2 Korpusu Polskiego we Włoszech. Na początku została oprawiona msza święta na Cmentarzu Polskich Żołnierzy w Bolonii. Następnie nastąpiło uroczyste złożenie zniczy oraz odśpiewanie Hymnu Rzeczypospolitej. W takich miejscach słowa: „[…] z ziemi włoskiej do Polski […]” nabierają szczególnego znaczenia. Patrząc na krzyże te łacińskie i greckie serce żalem się ściskało, że tym żołnierzom nie było dane dotrzeć w szlaku nadziei do WOLNEJ POLSKI. Ostatni etap to w pierwszym dniu to zwiedzanie starówki w tym budynku Uniwersytetu Bolońskiego (1088 rok założenia), Bazyliki świętego Petroniusza, krzywych wież bolońskich i Neptuna. Drugi dzień kończymy w Imola, gdzie stanęliśmy przed pomnikami: Generała Władysława Andersa; 2 Korpusu Polskiego: Misia Wojtka.

W trzeci dzień ruszyliśmy w stronę Ancony i Loreto miejsc walk 2 Korpusu Polskiego w SZLAKU NADZIEI polskich żołnierzy do WOLNEJ POLSKI. Dzięki kapelanowi wyprawy ponowie rozpoczęliśmy od mszy świętej w Papieskim Sanktuarium Większym Świętego Domu Madonny z Loreto. Następnie na Cmentarzu Polskich Żołnierzy 2 Korpusu Polskiego w Loreto nastąpiło uroczyste złożenie zniczy oraz odśpiewanie Hymnu Rzeczypospolitej. Na tym cmentarzu obok siebie stoją krzyże, gwiazdy Dawida, półksiężyc ukazując etniczną i religijną różnorodność Polski przedwojennej, będącej wspólnym domem, za który polscy żołnierze mimo dzielących ich różnic ramię w ramię walczyli i ginęli za Polskę. Patrząc w kierunku Adriatyku, a dalej w stronę Polski mogliśmy zobaczyć figurę Jezusa Chrystusa niosącego krzyż. Żołnierze 2 Korpusu Polskiego – zarówno ci, którzy przeżyli jak i polegli wiedzieli o krzyżu zdrady sojuszników – że ich małe ojczyzny zostały już sprzedane sowieckiemu tyranowi Józefowi Stalinowi jak Chrystus został zdradzony i sprzedany przez Judasza. Pomimo tego wielu żołnierzy wróciło po wojnie do Polski Ludowej. Byli też tacy, którzy wrócili do swych domów na tereny okupowane przez sowietów. Tylko z terenu sowieckiej białoruskiej SSR w okresie tuż powojennym w 1951 roku 888 byłych żołnierzy 2 Korpusu Polskiego zostało aresztowanych wraz z rodzinami i wywiezionych na nieludzką ziemię – na Syberię – łącznie 4520 osób.

W dniu czwartym dotarliśmy do centralnego miejsca naszego wyjazdu. Spędziliśmy go na Monte Cassino. Najpierw msza święta w intencji Ojczyzny oraz poległych żołnierzy 2 Korpusu Polskiego. Następnie uroczyste złożenie wiązanek i zniczy przy grobie generała Władysława Andersa i jego małżonki. Kolejny etap to wędrówka na wzgórze 593; przejście obok Domu Doktora; Wzgórze Widmo; Wywóz Gardziel w którym walczyli polscy pancerniacy. Przeszliśmy obok pomnika 4 Pułku Pancernego „Skorpion”, którego podstawę tworzy wrak czołgu podporucznika Ludomira Białeckiego zniszczonego przez potrójną minę (załoga zginęła). Na koniec zwiedziliśmy klasztor Benedyktynów na Monte Cassino – serce zachodniego monastycyzmu. Piękna Bazylika podniesiona z gruzów po alianckim bombardowaniu.

Dzień piąty i szósty to czas poświęcony na dotknięcie serca naszej cywilizacji – cywilizacji łacińskiej i judeo-chrześcijańskiej oraz jej średniowiecznej odnowy za sprawą świętego Franciszka i świętej Klary: Watykan i Rzym oraz Asyż. Rozpoczęliśmy od mszy świętej w Kaplicy Węgierskiej w Bazylice Świętego Piotra w Watykanie w dniu urodzin Jana Pawła II Wielkiego. Następnie zwiedziliśmy tę perłę architektury chrześcijańskiej, po czym ruszyliśmy by spróbować chociaż dotknąć Rzym: Panteon, Hiszpańskie Schody, Fontanna di Trevi, Forum Romanum, Wilczyca Kapitolińska, Ołtarz Ojczyzny – Pomnik Wiktora Emmanuela II, Plac Wenecki; Plac Navona i inne place…, Koloseum oraz Zamek Anioła.

W przedostatnim dniu wyprawy stanęła przed nami przepiękna Umbria i Asyż świętego Franciszka i świętej Klary. Zobaczyliśmy: Porcjunkulę, która znajduje się wewnątrz bazyliki Matki Bożej Anielskiej, dolną i górną Bazylikę świętego Franciszka, Bazylikę świętej Klary, dom rodzinny świętego Franciszka, klasztor San Damiano, gdzie święta Klara zmarła. Na koniec zobaczyliśmy grób błogosławionego Carla Acutisa w kościele Matki Bożej Większej. (Gdy w 2006 roku Carlo dowiedział się, że jest chory na nieuleczalną białaczkę, resztę życia poświęcił w pełni papieżowi i Kościołowi. Szczególnie ukochał EUCHARYSTIĘ. Zmarł 12 października 2006 roku w wieku 15 lat i zgodnie z jego wolą został pochowany w Asyżu, gdzie jego rodzina miała dom letniskowy.)

Dla mnie i dla uczennic naszej szkoły „u mistrza Paderewskiego” Julii i Klaudii było to niesamowite przeżycie. Jestem bardzo zadowolona z wyjazdu. Dzięki wyprawie poznałam historię 2 Korpusu Polskiego, a szczególnie przebieg bitwy pod Monte Cassino. Najbardziej podobało mi się Sanktuarium Santa Casa w Loreto oraz górny Asyż. Zobaczyłam grób Carla Acutis, który zrobił na mnie ogromne wrażenie. To był naprawdę super wyjazd. – powiedziała Klaudia. Julka zaś stwierdziła: Jestem bardzo wdzięczna za możliwość spełnienia swojego marzenia, którym było zwiedzenie Włoch. Największe wrażenie zrobił na mnie Rzym w którym zobaczyłam Fontannę di Trevi, Koloseum, Schody hiszpańskie. Moją uwagę zwróciła również Bazylika Świętego Piotra. Dziękuję całej grupie z którą odwiedzaliśmy kolejne miejsca walk 2 Korpusu Polskiego, a przede wszystkim panu Dyrektorowi za świetną opiekę i dobrze zorganizowany czas.

Józef Parys, dyrektor szkoły

Podobne posty

Lekcja historii inaczej. Powiatowe Obchody Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych.