wyjścia i wycieczki

Uczniowie „mistrza Paderewskiego” śladem Patrona

W dniach 29-31 października 2018 r. czterdziestoosobowa grupa uczniów naszej szkoły wraz z opiekunami: panią Teresą Sławutą, panią Marią Dziuban i panią Anetą Kapałką, podążyła śladem Patrona, Ignacego Jana Paderewskiego do Poznania, Warszawy i Krakowa. Wycieczka zorganizowana została w ramach działań związanych z obchodami setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości i dofinansowana z projektu Niepodległa. Zakładała przede wszystkim poznanie miejsc związanych z życiem, działalnością i inicjatywami I. J. Paderewskiego, głównego orędownika sprawy polskiej na arenie międzynarodowej.

Pierwszym punktem naszej wyprawy była stolica. Warszawa niestety przywitała nas deszczem, na szczęście przesympatyczna pani przewodnik swoim uśmiechem przepędziła złowieszcze chmury i bohatersko wiodła nas na „podbój stolicy”. Przemierzyliśmy Stare Miasto, najdłuższą i najkrótsza ulicę Warszawy, zatrzymaliśmy się pod pomnikiem Małego Powstańca i szewca Jana Kilińskiego, by następnie wejść do Katedry św. Jana.  W podziemiach katedry zatrzymaliśmy się przy grobie I. J. Paderewskiego, jego przyjaciela Henryka Sienkiewicza oraz prezydentów II Rzeczypospolitej Gabriela Narutowicza i Ignacego Mościckiego. Dalej Krakowskim Przedmieściem dotarliśmy pod Pałac Prezydencki, Hotel Bristol ufundowany przez Paderewskiego, zatrzymaliśmy się przed Grobem Nieznanego Żołnierza. Przejeżdzając Traktem Królewskim pokonaliśmy Aleje Ujazdowskie, Nowy Świat, minęliśmy ambasady, Sejm i Senat, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, ministerstwa i urzędy państwowe. Zatrzymaliśmy się przy pomniku I. J. Paderewskiego w Parku Ujazdowskim, by następnie zwiedzić Łazienki Królewskie oraz podejść pod Beleweder. Zwiedziliśmy także Muzeum Historii Żydów w Polsce (Polin).

Poznań, drugi miasto na trasie wycieczki, również troszeczkę postraszył nas deszczykiem, ale szybko zza chmur przejrzało słoneczko i spokojnie mogliśmy słuchając opowieści pana przewodnika poznać miejsca upamiętniające osobę naszego Patrona oraz podkreślające wkład Poznaniaków w odzyskanie niepodległości. Tym razem spacer rozpoczęliśmy od Dworca Letniego, przeszliśmy szlakiem Powstania Wielkopolskiego, zatrzymaliśmy się przed pomnikiem Paderewskiego przy budynku Akademii Muzycznej. Dotarliśmy do miejsc pamięci powstania wielkopolskiego to jest w okolice ulic: Św. Marcin, gdzie w Hotelu Royal mieściła się siedziba dowództwa głównego powstania wielkopolskiego, ul. Ratajczaka, której nazwa upamiętnia pierwszego poległego w Poznaniu powstańca wielkopolskiego Franciszka Ratajczaka, ul. Taczaka – upamiętniającej pierwszego naczelnego dowódcę powstania wielkopolskiego, dalej Plac Wolności gdzie wbudowana płyta wskazuje miejsce składania przysięgi przez powstańców wielkopolskich, Poznański Bazar, przed którym Paderewski przemawiał do Poznaniaków i w którym zatrzymał się w czasie pobytu w Poznaniu. Na ulicy Paderewskiego zobaczyliśmy tablicę poświęconą naszemu Patronowi. Zatrzymaliśmy się także przed budynkiem Teatru Polskiego, w którym 13 lutego 1890 r. odbył się pierwszy w Poznaniu koncert I. J. Paderewskiego. Zwiedziliśmy również Muzeum Powstania Wielkopolskiego oraz obejrzeliśmy film dokumentalny poświęcony Stanisławowi Taczakowi. Podczas spaceru ulicami Poznania, pan przewodnik, najpilniejszych słuchaczy i znawców historii miasta, nagradzał kompletem pocztówek, a Kamilowi Żabie z klasy I TH udało się nawet uzyskać kotylion powstańca wielkopolskiego.

Najbliższy nam Kraków, trzecie miasto naszej wycieczki, dla kontrastu przywitał nas piękną, słoneczną pogodą. Tutaj centralnym punktem naszego zwiedzania stolicy Małopolski, był usytuowany na Placu Matejki, wykonany według projektu Antoniego Wiwulskiego i Franciszka Blacka, a ufundowany przez I. J. Paderewskiego w 500-rocznice bitwy pod Grunwaldem, Pomnik Grunwaldzki. W Parku Strzeleckim zatrzymaliśmy się przed pomnikiem Mistrza, a na dziedzińcu Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego usłyszeliśmy o związkach Paderewskiego z najstarszą polską uczelnią. Ignacy Jan Paderewski to człowiek, który dużą część swego życia spędził w drodze. Podróżował i koncertował po całym świecie. To wszystko stanowiło dla niego źródło inspiracji, doświadczeń i wiedzy. Dawało mu szansę na realizację wielu planów i zamierzeń. Potrafił to wykorzystać dla sprawy, o którą się troszczył ­najbardziej – sprawy polskiej niepodległości.

Dla nas trzydniowy trud wczesnego wstawania, podążania śladami Patrona, był niesamowitą lekcją samodyscypliny, wytrwałości, patriotyzmu, ale także docenienia „wielkości” człowieka, który jest naszym autorytetem i wzorcem, za którym podążamy i którego naśladujemy. Kto wie? Może za rok uda nam się kontynuować podróż śladami Patrona. W końcu sale koncertowe i salony Szwajcarii, Francji, Wielkiej Brytanii, Wiednia i Stanów Zjednoczonych nie były zamknięte dla światowej sławy artysty i kompozytora, jakim był I.J. Paderewski, to i dla nas może będą osiągalne.

no images were found

mgr Aneta Kapałka
nauczyciel historii

Podobne posty

Wizyta w Tłoczni Maurera

szef

Cukiernicy poznają zawód w praktyce

Dyrektor

Wycieczka integracyjna klasy 1 Technikum usług fryzjerskich oraz Technikum żywienia i usług gastronomicznych.