akcje i projekty ogłoszenia

Techniki uczenia się

Drodzy uczniowie!

Zapewne wielu z Was czasem zadaje sobie pytanie: Jak się uczyć, aby się nauczyć? Spróbuję Wam coś na ten temat podpowiedzieć.

Za nasze umiejętności i naukę odpowiada nasz mózg. Funkcjonowanie mózgu zależy w dużej mierze od nas samych. Jeśli nie dostarczamy swojemu umysłowi nowych zadań do rozwiązania, nie podsuwamy różnorodnych aktywności, nie angażujemy neuronów codziennymi wyzwaniami, tkanka mózgowa zwyczajnie zaczyna odmawiać posłuszeństwa i obumierać! Dzięki uczeniu się trenujemy nasz mózg, dzięki czemu powstają nowe połączenia między komórkami nerwowymi. Mózg człowieka w rzeczywistości stanowi połączenie dwóch umysłów. Każda z półkul mózgowych stanowi lustrzane odbicie drugiej, które pomimo tego, odpowiadają za różne funkcje poznawcze. Tylko współpraca obu półkul jest bazą ułatwiającą zapamiętywanie i przypominanie. Aby nasze półkule ze sobą sprawnie współpracowały potrzebny jest trening tzw. „Gimnastyka mózgu”;

Jak się skupić i zabrać do nauki?

• Zaplanuj co masz zrobić. Weź dużą kartkę papieru. Zapisz na niej wszystkie zadania, które musisz odrobić. Pamiętaj również o powtórzeniach i lekcjach „ustnych”. Bardzo ważna jest kolejność odrabiania lekcji. Zacznij od zadań które sprawiają Ci trudność.
• Stwórz sobie warunki, które ułatwią ci naukę. To bardzo indywidualna sprawa. Jedni lubią ciszę, inni cichą muzykę. Jedni lubią siedzieć przy biurku inni wolą ruch. Wypróbuj różne sposoby organizowania sobie miejsca, Przed rozpoczęciem pracy zrób 2 -3 minutowy relaks. Rozluźnij mięśnie, weź głęboki oddech.
• Zrób pierwsze zadanie z listy. Odhacz je. Idź dalej… Rób krótkie przerwy po każdej porcji lekcji. Wstań, napij się, zrób kilka ruchów, zrelaksuj się i pracuj dalej. Jeśli jakieś zadanie sprawia ci kłopot odłóż je i przejdź do innych. Po pewnym czasie ponownie wróć do tego zadania. Czasem taka zmiana kolejności spowoduje, że rozwiązanie samo wpadnie ci do głowy. Łatwiej uczyć się każdego dnia małymi dawkami. Nie zostawiaj sobie lekcji na potem, na niedzielę, na ferie. Nagromadzone zaległości to większy stres!
• Żeby coś zapamiętać musisz się nad tym skupić – to warunek konieczny. Pamięć jest silnie związana z preferowanym przez ciebie stylem uczenia się. Jeśli jesteś wzrokowcem, musisz patrzeć na tekst, tworzyć w myśli obrazy, zapisywać główne tezy, rysować mapy skojarzeń. Słuchowcy lepiej zapamiętują informacje powtarzając je kilka razy na głos, lub słuchając np. Kinestetycy muszą je przedyskutować. Nową informację postaraj się skojarzyć z czymś dobrze znanym. Nie muszą to być skojarzenia całkowicie logiczne. Staraj się umieścić nowe słowo lub pojęcie w kilku kategoriach, np. chart może być zakwalifikowany do grup: pies, szybki biegacz, wyścigi psów. Chodzi o to, by nadać temu pojęciu „słowa kluczowe”, które pozwalają później łatwiej je sobie przypomnieć.
• Zapamiętasz tylko to, co zrozumiesz. Jeszcze lepiej zapamiętasz to, co potrafisz wytłumaczyć innym. Zapamiętanie wymaga czasu. Im dłużej zajmujesz się jakimś zagadnieniem, tym lepiej pamiętasz. Nie staraj się zapamiętać jednocześnie zbyt wielu informacji. Staraj się uczyć porcjami według schematu: kilka nowych wiadomości → zapamiętaj → sprawdź czy pamiętasz → następne informacje Powtarzaj – to świetna metoda zapamiętywania. Psychologowie mówią o powtarzaniu „w odstępach kalendarzowych” – po dniu, tygodniu, miesiącu.
• Do prawidłowego funkcjonowania pamięci mózg potrzebuje dużej ilości tlenu, odpowiedniego pożywienia i kilku litrów płynów dziennie. Woda jest niezbędna dla sprawnego przebiegu myślenia i pamiętania.
• Trzeba zadbać również o warunki sprzyjające nauce:

  • świeże powietrze,
  • właściwa temperatura (nie za zimno i nie za gorąco),
  • właściwa wilgotność powietrza (nawilżacze na kaloryferach),
  • wygodne krzesło, o odpowiednim kształcie i wysokości (nie wolno leżeć),
  • biurko lub stół o właściwej wysokości,
  • oświetlenie o właściwej intensywności (nie za jasne i nie za ciemne, wzrok nie może się męczyć), zawsze z lewej strony.

Zachęcam do zapoznania się z prezentacją multimedialną, która ukazuje techniki uczenia się. Kliknij tutaj…


Pedagog szkolny: Sabina Cygnar

Podobne posty

Przerwa na czytanie

Dyrektor

Publikacja list uczniów zakwalifikowanych do poszczególnych szkół i oddziałów

szef

Rozstrzygnięcie Szkolnego Konkursu z Języka Niemieckiego „Abitur? Kein Problem!”

szef
Skip to content